info@suyunanaokulu.k12.tr Tel: 0530 857 30 80 Adres: Levent, Manolyalı Sk. No: 26, İstanbul
Doğa: En Önemli Öğretici
Ne Demek?
Günümüzde büyük şehirlerde çocukların yaşantıları betonlarla çevrelenmiş durumda, kentte çocuklara ayrılan alanlar ne yazık ki oldukça sınırlı. Öte yandan büyüme çağında doğal çevrede olmak ve onu tecrübe edebilmek her çocuğun en temel hakkı.
Bu nedenle duvarlar ve çatılar arasına hapsedilmemiş bir eğitim sistemi artık altenatif değil daha çok sağlıklı gelişim için bir zorunluluk halini almış durumda.
Bize göre eğitimin doğaya dayalı olması gerekir, her çocuğun da kendini keşfedebilmesi için doğayla iç içe olması.
Çocuklar için doğa en önemli öğreticidir.
“Gerçek okul doğa olmalıdır ve bu eğitim yalnızca insanın düşleyebildiği güzel manzaraları ya da doğa yasalarını değil, aynı zamanda, aşmayı öğreneceği engelleri de içermelidir” Reclus
Orman okulu çocuk merkezli bir öğrenme sürecidir. Doğa ve Orman Pedagojisinde temel amaç deneyimleyerek öğrenmeye ortam sağlamaktır. Ormanda ya da ağaçlık alanda aktif katılımlı öğrenme yöntemlerinin uygulandığı, tüm öğrencilerin kendilerine güven ve öz saygı geliştirebilecekleri bir ortam sunan yaratıcı bir uygulamadır. Bu okulda 3-5 yaş arası çocuklar orman okulu koordinatörleri ile birlikte yaklaşık üç saatlerini ormanda geçirirler. Bu sırada ormanı keşfederler, oyun oynarlar ve doğanın onlara sunduğu
materyallerle öğrenirler.
Kendi Ritmini Keşfeden Çocuklar
Doğa, çocuğa bütün duyu organlarını kullanarak keşfedeceği tüm olanakları sunar. Suyun Anaokulu olarak eğitim programımızı oluştururken yararlandığımız Waldorf yaklaşımında erken çocukluk döneminde çocuğun bedenini kontrol etmesi ve sürekli olarak hareket etmesi amaçlanır.
Çocuklar doğada koşarak, tırmanarak, bedenlerini sürekli aktif bir şekilde kullanırlar. Bu yaklaşımda çocukların kendi ritimleriyle doğayı keşfetmeleri gerektiği ve doğanın ritmiyle birlikte bir bütün haline gelmenin önemi vurgulanır.
Okulumuz çocukların kendi ritmini keşfetmelerine ve bireysel farkılılıklarını ortaya çıkarabilmelerine olanak sağlar. Kendine güvenen, bağımsız ve yaratıcı düşünebilen bireyler yetiştirerek tüm çocukların fiziksel, sosyal, bilişsel, dilsel ve duygusal yönlerini geliştirmeyi amaçlar.
Bu program, çocukluğun büyüsüne, yaratıcılığın gücüne, oyun yoluyla öğrenmeye ve dört mevsim dışarı çıkmaya inanır.
Çocuklar için doğada zaman geçirmek tüm yıla yayılmış keyifli ve dinlendirici bir aktivite olmalıdır. “Kötü hava diye bir şey yoktur, doğru giyinmek vardır” mottosu ile yola çıkarak, yılın her mevsimi ormanda ve okul bahçemizde yaptığımız açık hava aktivitelerine oldukça önem veriyoruz.
Permakültür
Okul öncesi dönem, çocuklarda merak duygusu ve öğrenme isteğinin yoğun olduğu bir dönemdir. Bu açıdan okul öncesi dönem, çocukların yaşadıkları çevreyi tanıma, çevrelerine dair olumlu tutum geliştirme, çevre sorunlarına karşı farkındalık ve çevre koruma bilinci kazanmalarında oldukça önemlidir.
Bu nedenle çocuklara erken yaşlarda verilecek permakültür eğitimi; onların doğa ve çevre sorunlarına ve bu sorunlara çözüm yolları bulma, çevreye duyarlı olma, ekolojik sürdürülebilirlik gibi konularda çocukları bilinçlendirebilecektir.
Ayrıca permakültür eğitimi çocuklara estetik duygular kazandırma, fiziksel aktivite imkânı sunma, sosyal ve duygusal gelişimlerini destekleme, tarım araçları tanıma ve kullanma (tırmık, kürek, vb.) becerilerini arttırma yoluyla gelişim alanlarını da çok yönlü olarak destekleyebilir.
Uygulamalar
Okulumuzda permakültür ilkelerini göz önünde bulundurarak gerçekleştirdiğimiz bazı uygulamalar aşağıdaki gibidir:
-
atıklarla ilgili geri dönüşüm çalışmaları (atıkların ayrıştırılması),
-
kompost yapımı (bitkisel ve hayvansal atıklardan organik gübre elde etme),
-
bahçede yerel tohumlarla ekim yapma (yerel tohumların korunması, çoğaltılması),
-
tohum topları hazırlama (çeşitli tohumların yoğrulan çamurla top haline getirilip uygun zaman ve koşullarda toprağa atılması),
-
bahçemizde yaşayan kümes hayvanları için hayvan yemlikleri oluşturma,
-
çanta bahçeleri yapma (bir torba, teneke, taşlar ve biraz toprak kullanarak küçük alanlarda bahçe oluşturması)
-
okul bostanı oluşturma (bahçenin durumuna uygun çözümler kullanılarak mevsimine göre sebzelerin, salata yeşilliklerinin, şifalı bitkilerin yetiştirilmesi),
-
okul bahçesinin durumuna uygun çözümlerle dikey ve yatay yetiştirme